Nej. Endast vid i och urlastning av tyngre saker. Detta för att inte stå i vägen för utryckningsfordon vid ev. brand eller olycka.
Kontakta oss. OBS! får ej ställas i soprum eller utomhus!
Är det i hela lägenheten? Se om det är strömlöst hos dina grannar. Är det bara hos dig, se om jordfelsbrytaren har löst ut. Det gör den inte utan anledning. Tänk efter vad du satte på senast. Jordfelsbrytare sitter vid säkringsskåpet. Är det bara i delar av lägenheten som ström saknas har en huvudsäkring gått. Kontakta oss.
Kontakta oss först.
Nej! Inga eldragningar utanför lägenheten får göras.
Katt och hund är OK. Tänk på att ta upp hundspillning, samt att varken katter eller hundar får gå lösa ute! Är du osäker om övriga djur, kontakta oss.
Ex.vis rengöring vattenlås under tvättställ är OK. Var noga med att kontrollera att det inte läcker när du monterat allt. Är du osäker på vad du kan göra, kontakta oss.
Kontakta hyresvärden först för lämplig plats.
Alla lampor som går på din hushållsström bekostar och byter du själv.
Nej, men vi skickar gärna hyresavin elektroniskt till din mailadress. Vid betalning över internetbanken anger du bara avinummer. Vårt bankgiro är 372-9639. Du kan även välja överföring med period varje månad.
Hör av dig till oss så får du vårt konto-nummer.
I hyreskontraktet ser du vad som ingår i hyran, dina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst, uppsägningstiden när du ska flytta med mera.
Snabb och professionell service
Trygghet och kvalitet i boendet
God boendemiljö både inomhus och utomhus
Betalar hyran i tid
Vårdar och sköter din lägenhet
Inte stör dina grannar
Omedelbart anmäler fel till hyresvärden
Tänk på att du vårdar lägenheten väl. Vi har rätt att debitera skador som du har orsakat. För att alla skall trivas så ställer vi höga krav på att man inte stör grannarna med t.e.x. hög musik eller högljudda fester.
Du måste betala hyran i tid
Det är viktigt att hyran betalas i förskott — senast sista vardagen före varje kalendermånads början. Du får ett inbetalningskort från oss i god tid. Om du inte betalar hyran i tid riskerar du att förlora ditt hyreskontrakt. Det är viktigt att du genast kontaktar oss om du av någon anledning skulle bli efter med hyran. Vi tar ut 50:- i påminnelseavgift + 20% ränta från förfallofdagen. Betalas inte påminnelsen inom 7 dagar går ärendet till Kronofogden för indrivning. Alla dessa kostnader betalas av Er!
Fler kanaler kan hyras med markbunden Boxer.
Du väljer själv din bredbandsleverantör
Samtidigt som hyreskontrakt tecknas får ni information om inflyttningsdag.
Meddela Herrljunga El om flyttning av elabonnemang. Uppge adress och tidigare hyresgäst som vi informerat dig om. Vill du ha hjälp? Kontakta oss!
Vi besiktigar alltid lägenheten innan du får överta den.
I Herrljunga finns det återvinningsstationer vid mataffärer samt på Laggarvägen. Där kan du slänga glas, metall, hårdplast, papper mm.
Tänk på att aldrig ställa sopor utanför entrédörren. Det drar till till sig både råttor och fåglar omgående!
Hyr du lägenhet är uppsägningstiden är 3 månader. Det innebär att om lägenheten sägs upp t.ex. 10 april så räknas det 3 månander från 1 maj, alltså skall lägenheten vara besiktigad och klar fr.o.m. 1 aug. Hyr du lokal, se hyreskontraktet. Normalt är det på 3 år. Uppsägning 9 månader innan det går ut. Du måste alltid säga upp ditt kontrakt skriftligt. Använd ditt hyreskontrakt (sid. 2) Tänk på att även säga upp elavtal (se länkar ovan) till samma datum
som hyreskontraktet går ut. Ej tidigare även om du inte bor kvar tiden ut! Så fort vi har en intresserad hyresgäst
tar vi kontakt med dig för visning av lägenheten.
Ta kontakt med oss senast 14 dagar före utflyttning och boka tid för besiktning.
Tänk på att inte slänga annat än hushållssopor i soprum. Andra saker som du vill
bli av med får ej läggas i sopor. Debiteras vid överträdelse!
Vid besiktningen skall lägenheten vara helt tömd och noggrant städad. Läs noga igenom checklista nedan.
Alla nycklar skall lämnas tillbaka. Saknas någon kan det kosta dig ca 1 000:-.
Blir inte städningen godkänd får du bekosta ev. extrastädning.
För alla rum:
Våttorka allt som tål vått: Golv, lister, dörrar, garderober. Även element.
Putsa fönster både invändigt och utvändigt.
Rengör persienner försiktigt.
Rengör tilluftsventiler. Är filter dåligt, kontakta oss så får ni ett nytt.
Kök:
Spis, dra ut den och rengör sidor, väggen bakom, golvet och skåpsidorna.
Rengör spisens ovansida inkl plattornas kanter.
Rengör ugn och plåtförråd invändigt, plåtar och galler samt lucka.
Rengör köksfläkt invändigt och utvändigt. Är filter dåligt, kontakta oss så får ni ett nytt.
Skärbrädor, rengör över- och undersida.
Rengör diskbänk, kran, kakel, under väggskåp.
Rengör köksskåp invändigt och utvändigt. Glöm ej att rengöra ovanpå skåpen.
Kyl/frys, stäng av och frosta av. Dra ut och rengör invändigt och utvändigt. Efter rengöring,
sätt på igen och stäng luckor.
Badrum:
Rengör väggar, golv, WC-stol, tvättställ.
Rengör badkar. Ta loss front och rengör under.
Rengör badrumsskåp och speglar, torka ur skåpet och putsa speglarna. Glöm ej att torka av ovanpå skåpet.
Rengör kranar.
Rengör golvbrunn. Lyft även på galler och regnör vattenlås.
Armatur i tak tas loss och rengöres.
Rengör ventilations-kon: skruva ur och torka rent.
Och för att alla ska känna sig trygga och säkra, läs nedanstående punkter.
Månd-Fred
8.00 – 17.00
070-601 55 77
Tel: 070-601 55 77
e-post: info@ekmansab.se
Vid akuta problem i lägenhet såsom vattenläcka eller dylikt
Tel: 070-601 55 77
Tel: 112
Tel: 114 14